Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
Παιδαγωγικές εφαρμογές Η/Υ
Δρ Κορρές Κωνσταντίνος
Παρακάτω παρατίθενται σημειώσεις και υλικό σχετικά με το μάθημα Παιδαγωγικές εφαρμογές Η/Υ, σχετικά με λογισμικά - γνωστικά εργαλεία και θέματα Διδακτικής, σχετικά με Αναλυτικά προγράμματα και συνδέσεις (links) σχετικά με τα παραπάνω θέματα.
Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) έχουν χρησιμοποιηθεί παραδοσιακά στην Εκπαίδευση για να "διδάξουν" τους μαθητευόμενους με τον ίδιο τρόπο που οι δάσκαλοι "διδάσκουν" τους μαθητές: περιγράφουν αυτά που θέλουν να διδάξουν και ελέγχουν την ανάκληση των πληροφοριών και την κατανόηση των εννοιών και κανόνων που έχουν διδαχθεί. Οι παραδοσιακές εφαρμογές της μάθησης και διδασκαλίας μέσω Η/Υ βασίζονται στα αποτελέσματα που έχουν οι τεχνολογίες των υπολογιστών στο μαθητευόμενο, όπου ο μαθητευόμενος δε συμμετέχει καθόλου στη διαμόρφωση της διαδικασίας.
Η χρήση εφαρμογών των υπολογιστών ως γνωστικών ή νοητικών εργαλείων (cognitive tools ή mindtools) αξιοποιεί τα αποτελέσματα της μάθησης με τους υπολογιστές, όπου ο μαθητευόμενος μπαίνει σε μία διανοητική συνεργασία με τον υπολογιστή. Τα γνωστικά εργαλεία απαιτούν από τους μαθητευόμενους να σκεφτούν κριτικά προκειμένου να αναπαραστήσουν αυτά που ξέρουν, δηλαδή να χρησιμοποιήσουν το μυαλό τους, γι' αυτό και αναφέρονται ως νοητικά εργαλεία (mindtools).
Τα νοητικά εργαλεία (mindtools) ή γνωστικά εργαλεία (cognitive tools) είναι μαθησιακά περιβάλλοντα και εργαλεία βασισμένα στον υπολογιστή τα οποία έχουν αναπτυχθεί ή προσαρμοστεί προκειμένου να λειτουργούν ως διανοητικοί συνεργάτες του μαθητή, για να ενεργοποιούν και να διευκολύνουν την κριτική σκέψη (critical thinking) και τη μάθηση ικανοτήτων ανώτερης τάξης (higher order learning).
Τα εργαλεία αυτά περιλαμβάνουν (αλλά δεν περιορίζονται απαραίτητα σε) βάσεις δεδομένων (databases), σημασιολογικά δίκτυα (semantic networks) (χάρτες εννοιών του υπολογιστή – concept maps), υπολογιστικά φύλλα (spreadsheets), έμπειρα συστήματα (expert systems), εργαλεία μοντελοποίησης συστημάτων (systems modeling tools), μικρόκοσμους (microworlds), μηχανές αναζήτησης πληροφοριών (information search engines), εργαλεία οπτικοποίησης (visualization tools), εργαλεία έκδοσης πολυμέσων (multimedia publishing tools), περιβάλλοντα ζωντανής συνομιλίας (live conversation tools) και συνδιασκέψεις μέσω υπολογιστή (computer conferences).
1) Σημειώσεις μαθήματος "Παιδαγωγικές Εφαρμογές Η/Υ"
Korres K. (2012). Pedagogical Applications of Computers. ASPETE.
2) Διδακτικό υλικό Μαθημάτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Αναλυτικά προγράμματα, βιβλία, διδακτικές οδηγίες (από την Ιστοσελίδα του Ψηφιακού σχολείου)
Αναλυτικά προγράμματα (από την Ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας)
3) Λογισμικά - γνωστικά εργαλεία
α) Hot potatoes
β) Modellus
Εγκατάσταση και οδηγοί χρήσης του Modellus (Ελληνική έκδοση) (μέσω της Ιστοσελίδας του προγράμματος "Κίρκη")
Παραδείγματα και αρχεία του Modellus (από την Ιστοσελίδα του Modellus)
Δραστηριότητες και αρχεία του Modellus (αναφέρονται στις σημειώσεις του μαθήματος "Παιδαγωγικές Εφαρμογές Η/Υ" )
γ) Cmap Tools
Εγκατάσταση Cmap Tools (με εγγραφή) (μέσω της Ιστοσελίδας του CMAP Tools)
Οδηγός χρήσης του Cmap Tools (από την Ιστοσελίδα του Cmap Tools)
δ) Mathematica
Παρουσιάσεις στο Mathematica (από την Ιστοσελίδα Wolfram Demonstrations Project)
Ηλεκτρονικό φύλλο εργασίας του Mathematica (αναφέρεται στις σημειώσεις του μαθήματος "Παιδαγωγικές Εφαρμογές Η/Υ" )
4) Υποχρεώσεις του μαθήματος
Υποχρεώσεις μαθήματος - Προδιαγραφές εργασιών
5) Παραδείγματα σεναρίων διδασκαλίας
Σενάρια διδασκαλίας από την ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου- Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (δείτε τα σενάρια της Φυσικής και των Μαθηματικών)